Totalitarinė valstybė žlugo, kaip ir reikėjo tikėtis, visose savo gyvenimo srityse iš karto. Visa mus supanti realybė tapo kitokia, ji gali tapti kažin kokia, tik niekada jau nebebus totalitarinės valstybės realybė.
Be džiaugsmo, visus šiuos išsvajotus pasikeitimus lydi liūdesys ir pyktis. Todėl, kad reikia viską, kas jau padaryta, pasidaryti iš naujo – įpročius, mintis, gyvenimo planus ir pan. Pikta todėl, kad šioje švarioje vietoje pradeda dominuoti dėvėti daiktai – patekę čia ar iš praeities, ar iš užsienio – vertybės, idėjos, svetima patirtis, nelyg naudoti, bet geri automobiliai. Negaliu sakyti, kad toje pasiūloje nėra pasirinkimo. Bet visos alternatyvos ne pirmo šviežumo. Pavyzdžiui, tautodailė ar avangardas mene. Bet man nebereikia nei dar vieno Kęstučio, kalaviju besibeldžiančio į Maskvos vartus, nei dar vieno unitazo, atnešto į parodų salę. Mano širdyje Tarybų Lietuva amžiams, man reikia stipresnių priešnuodžių, man reikia kažko nebūto, nematyto.
Aš ilgai galvojau apie susidariusią padėtį, kaip išsiveržti iš uždaro rato tarp tarybinio ir netarybinio, kaip gyventi kaskart naują, netikėtą gyvenimą, su atradimais ir sėkmėm, vienu žodžiu, gyvenimą tokį, koks jis yra, o ne tokį, kokį aš jį įsivaizduoju savo sielos belangėje. Aš supratau, kad galiu išsiveržti iš minėto uždaro rato tik paaukodamas, atsisakydamas labai brangaus, vieno brangiausių man dalykų – minties, kad reikalinga Lietuvos valstybė.
Taip, aš nebemanau, kad kurti Lietuvos valstybę yra būtina, priešingai, aš manau, kad reikia kiek galima prieštarauti tokios valstybės kūrimui. Dabar galvoju, gal Lietuvos valstybė nebuvo man tokia brangi... ne, ji buvo man labai brangi.
Man belieka išaiškinti, kokiu būdu galima atsisakyti valstybingumo idėjos, idėjos, kuria rėmėsi mano Tėvynės istorija daug šimtų metų.
Be abejo, mūsų gyvenimą lemia politinės struktūros, ir didieji pasikeitimai mūsų šalyje reiškia politinių struktūrų pasikeitimą, t. y. valdžios reformą ir pakeitimą. Bet ar gyvenimas pakeitė valdžią, ar valdžia – gyvenimą? Tai svarbus klausimas, į jį reikia atsakyti taip ar ne, tada atsiras aiškumas, leidžiantis daryti išvadas, nes kitaip visi liks teisūs.
Mano nuomone, Tarybų Sąjungoje galų gale įvyko konfliktas tarp visuomenės ir valdžios, ne konfliktas valdžioje, ne perversmas ar valdžios reforma, o tiesiog visuomenė pati savaime pasipriešino valdžiai. Dabar klausykite – štai pagaliau pasaulio istorija sukompromitavo valdžios idėją. Todėl, kad Tarybų Sąjungoje valdžia buvo kiek begalima stipriausia, o visuomenė – kiek begalima susilpninta; ir vis tiek visuomenė pasirodė stipresnė.
Taigi ar galima po to pasitikėti valdžia – ne, niekados daugiau. Tik pačia visuomene. Tai reiškia, kad jei kur nors yra, buvo ar bus geras gyvenimas ir gera tvarka, tai pasiekta ne išmintingo valdymo, o natūralaus, savaiminio, nevaldomo visuomenės gyvenimo dėka.
Dabar aš galvoju, kodėl mano vilčių, svajonių, ilgesio išsipildymą turi vainikuoti valstybės sukūrimas, net jei tai būtų Lietuvos valstybė. Koks lietuvis netrokšta nepriklausomos Lietuvos, bet kodėl šitas troškimas taip glaudžiai susijęs su valstybės kūrimo idėja? Lietuva gali būti nepriklausoma, bet ne to dėka, kad jos teritorijoje sukurtos valstybinės struktūros.
Aš sutinku, kad valstybingumas turėjo lemiamą įtaką Lietuvos atsiradimui, egzistavimui ir išlikimui. Bet tai jau padaryta, antrą kartą nepakartosi. Tai, kad valstybingumas atliko savo vaidmenį Lietuvos buvimo labui, rodo penkiasdešimties metų tarybinės Lietuvos istorija – bolševikai nesunaikino Lietuvos, o būtų tai padarę, jei tik būtų įmanoma. Atkreipkite dėmesį: nesunaikino ne todėl, kad slapta egzistavo Lietuvos valstybė, o dėl to, kad kiekvienas lietuvis (net Burokevičius) žinojo, kad buvo tokia valstybė, kad yra Lietuva, ir kad niekada nebus taip, kad nebuvo.
Aš rizikuoju sakydamas, kad dabar jau Lietuvai nebereikia valstybės, nes tuo pačiu tvirtinu, kad pasaulis yra toks tobulas, kad jame gali būti nepriklausomos šalys, neturėdamos valstybės. Bet aš taip manau. Tarybų Sąjungos žlugimas ir kiti pasaulio įvykiai tą rodo. Ir jei pasaulis yra dar nevisiškai tobulas, tai tam netobulumui užteks jau egzistuojančių valstybių.
Kas sustabdė valdžią tą baisią naktį, kas ją sustabdė dar anksčiau, kas lemia sąjunginės valdžios nesėkmę, kokių kraštutinių priemonių ji besiimtų – kitos priešiškos valdžios su savo galiomis? Lemia mūsų 3 ir kiti daugiau nei 200 milijonų žmonių, kurie nebebus tokie, kokie buvo.
Nors Lietuvos valstybingumas neturi įtakos Lietuvos nepriklausomybei, bet kokiu būdu galima vidinė tvarka be valstybės? Galima atsakyti apibendrintai – tvarka, kuri reikalinga daugumai žmonių, apsimoka, todėl, be abejo, atsiras, kas tą tvarką gamins. Bendrai kalbant, viskas visuomenėje turi būti daroma privačiame lygmenyje. Jeigu kas nors mano, kad gali būti tamsios jėgos, kurios turės galios palaikyti tokią tvarką visuomenėje, kuri nepriimtina daugumai, tai pačią galingiausią iš tokių tamsių jėgų mes jau nugalėjome – bolševikinę valstybę (kuri palaikė savo tvarką ne tik jėga, bet ir tobula apgaule). Kuo dar galima pagąsdinti?
Kuri iš visuomenes gyvenimo sričių negali susitvarkyti privačiu būdu? Melioracija? Medicina? Teisėtvarka? Finansai?
Visose valstybinėse struktūrose mes galime pasitikėti tik ten dirbančiu žmogumi, tomis jo savybėmis, kurios būdingos tam žmogui, kai jis yra eilinis pilietis, neužima jokio posto. Pačios valdžios struktūros tik kenkia (keldamos pagundas arba sudarydamos galimybę nebaudžiamai pasireikšti blogiems polinkiams) žmogaus prigimimui arba, geriausiu atveju, netrukdo pasireikšti geroms savybėms.
Joks tobulas įstatymas neapsaugos manęs tamsiame skersgatvyje nuo ginkluoto policininko. Mano pasitikėjimas policininku remiasi mano pasitikėjimu juo kaip žmogumi, o ne kaip pareigūnu. Todėl manau, jei policija bus privati, ja galėsime pasitikėti ne mažiau, negu valdiška. Kas gali sukliudyti atsirasti privačiai policijai? Nusikaltėliai? Jie lik paskatins. Privačiai policijai atsirasti gali sutrukdyti tik jau egzistuojanti valdiška policija. Ir taip visose srityse.
Kas ką gina? Valdžia žmones, ar žmonės valdžią? Gerai būtų, kad valdžia gintų, bet ar galima grįsti savo gyvenimą tokia abejotina galimybe? Pavojaus akimirką žmonės turi ginti patys save – save, savo artimuosius, savo garbę, savo įsitikinimus. Jeigu tikime, kad jėga vienybėje, tai tikroji vienybė tarp žmonių galima tada, kai jie gina save. Vienybė valdžios atžvilgiu visuomet abejotina, nepatvari. Galų gale, ar reikalinga tokia vienybe, nes kai žmonės tarpusavyje vieningi, ant tokio pagrindo lengvai galima sukurti norimą valdžią.
Kas gali suskaldyti žmonių vienybę? Pavydas? Pavydinčių visuomet daugiau negu tų, kuriems galima pavydėti – neblogas pagrindas vienybei. Aišku, žmones gali suskaldyti tik valdžia. Jei valdžia gauna iš žmonių galią daryti sprendimus, kurie lemia visuomenės likimą, žmonės amžinai ginčysis tarp savęs, ar egzistuojanti valdžia yra pakankamai gera. (Jei valdžiai patikėti verti pagarbos darbai, žmonės amžinai ginčysis, ar užimantys valdžios postus verti tos garbės).
Dideles problemas, sunkius uždavinius žmonės turi spręsti susivienydami. Tie susivienijimai turi egzistuoti tik tol, kol žmonės faktiškai juose dalyvauja, nedalyvauja – ir nėra susivienijimo, vėl tik atskiri žmonės (čia matyti tokio susivienijimo skirtingumas nuo valdžios organo). Štai jums išsvajota geroji demokratija – veikianti visuomenė. Kas gali sutrukdyti visuomenei veikti? Problemos, sunkumai? Jie tik skatins. Tik valdžia gali sutrukdyti, kai ji pati sprendžia iškilusias problemas. Nes jei žmonės bando patys atlikinėti valdžios funkcijas, valdžia traktuoja tai kaip nusikaltimą.
Gal aš manau, pavyzdžiui, kad rusiška valdžia geresnė negu lietuviška? Sunku atsakyti apibendrintai, kiekvienu konkrečiu atveja reikia galvoti iš naujo. Kol kas yra tik vienas bendras dėsnis; jei rusiška ar kokia kita valdžia pasitraukia iš Lietuvos, čia iškart atsiranda lietuviška. Kodėl taip turi būti? Tikiu, kad galų gale taip nebebus.
Jeigu be valdžios taip gerai, tai kodėl valdžia vis dėlto atsirado? Manau, reikėjo daug laiko ir bėdų, kad kiekvienas žmogus suprastų ir įprastų savo dalelę valdžios ir galios laikytis sau ir niekam neatiduoti. Nei šeimoje, nei kolektyve, nei viešam gyvenime. Nes tada valdžia nesikaupia jokiuose organuose. Visuomenės galia turi būti išdalinta kiekvienam žmogui – tai patikimiausia.
Nepuolu i isteriką dėl jau egzistuojančių lietuviškos valdžios struktūrų. Noriu turėti ir išreikšti savo nuomonę – net ir sava valdžia žalinga.
Atrodo, dabar ne toks metas, kad atsisakytume valdžios. Taip atrodo, bet ar taip yra? Kol nėra valdžios, problemos rodo, kad jas reikia spręsti. Kai yra valdžia, problemos rodo, kad valdžios per mažai. Štai pavyzdys: valdžia pasitiki visuomene, kai reikia ginti Lietuvą, bet nepasitiki, kai reikia leisti Lietuvą ginantį laikraštį, todėl įkuria Valstybės laikraštį.
Vienas aukščiausių Lietuvos istorijos pakilimų buvo tada, kai žmonės turėjo prieš save visiškai bejėgę Sąjūdžio iniciatyvinę grupę. Neblogai ir dabar, kai turim silpną parlamentą. Tačiau nereikia užleisti istorijos mums suteiktų pozicijų.
Lietuvos politinė evoliucija, mano akimis žiūrint, turėtų būti tokia: kuriasi privačios firmos, bendrovės ir kiti susivienijimai, užsiimantys ta veikla, kurią mes iš įpratimo priskiriame valstybei. Tuo būdu visuomenė užima vieną po kitos savo gyvenimo sferas, ir ne susitarimo su valdžia būdu, o faktinio pranašumo. Aš nekviečiu kovoti su valdžia, tiesiog reikia neleisti kištis į sutvarkytus reikalus.
Man juokingas tas pastovus inkštimas apie vidaus ir išorinius priešus, dėl kurių mes galim prarasti šansą tapti nepriklausomais. Mes tapome nepriklausomais ne šanso, o dėsningumo dėka. Tiek išlaukus ir iškentėjus, būtų juokinga manyti, kad tai, kas vyksta, yra tiesiog šansas.
Tiesa, Lietuva jau senokai nepriklausoma. Gerokai prieš kovo 11. Kovo 11 yra nepriklausomybės vaisius, o ne priešingai. Nei savos sienos, nei armija, nei diplomatai nieko čia nepridės. Ateityje mūsų laukia tik nuolatinis gerovės kilimas.
Aš nesu opozicijoje valdžiai, nes opozicija yra valdžios aspektas. Aš nemanau, kad valdžioje turi sėdėti geresni, protingesni ar sąžiningesni. Tokie, kokie yra – gerai. Gerai, kad į valdžią pakliūtų patys blogiausi, tada geriausi liktų visuomenėje. Aš noriu, kad būtų taip, jog valdžia niekam nerūpėtų. Valdžios galios turi būti tiek apribotos, kad ją galima butų be baimės atiduoti bet kokiai partijai ant bet kokios platformos.
Prisipažįstu, ir man baisoka atsisakyti virš manęs iškilusios valstybės. Instinktyviai atrodo, kad be valstybės visuomenei gresia sumaištis ir betvarkė. Bet galvoju, ar nebuvo dar baisiau atsisakyti baudžiavos arba monarchijos. Mažos Nyderlandų valstybės išleido iš butelio tą gaivalą, vadinamą kapitalizmu, dabar likimo pirštas rodo į Lietuvą. Jei mes neįgyvendinsime savo likimo, daug nepralošime, nes pasaulinė istorija temps mus iš paskos. Vienintelė netektis – ateities kartų panieka.
Mes pirmieji turim atsisakyti valstybės – Lietuvos istorija ir politinė situacija nerodo neišsivystymo, mūsų atsisakymas atrodytų visiškai sąmoningas, be to, mums lengva tai padaryti. Didelė valstybė, kaip Rusija, negali taip daryti, neturėdama pavyzdžio prieš akis. Dabartinė politinė evoliucija Lietuvoje turi dvi istorines alternatyvas – užimti stabilią vietą tolimoje istorijos periferijoje arba išlikti likimo skirtoje, pasididžiavimo vertoje vietoje.
Dar tik noriu pakartoti: įsitikinimas, kad valdžia reikalinga problemoms spręsti, yra apgaulės rezultatas. Tobuliausia tokios apgaulės forma – komunistinė ideologija. Ji tobula dėl kelių priežasčių. Viena jų tokia: komunistai sakė, kad galų gale valdžios nebus, valdžia reikalinga tik šiuo periodu, kai sunku, kai daug priešų, kai visuomenė dar nesubrendusi, kai tyko pavojai. Reikia tik susikaupti ir pakentėti – žinia, pereinamas laikotarpis, toliau kelias bus lygesnis.
Visko buvo Lietuvos istorijoje – ji buvo užkariauta, ji pati buvo daug užkariavus, buvo okupuota, pavergta, kankinta, buvo valstybė – dabar ji tiesiog nepriklausoma Lietuva. – tai jėga.
Liberalios minties žurnalas „Spekuliantas“. Redaktorius Algirdas Degutis. – Prienai, leidybinė įmonė „Aldona“, 1991 m. ruduo, Nr. 2.
A.lt redkolegijos pastaba: XX a. dešimtojo dešimtmečio pradžioje 5 tūkst. egz. tiražu buvo leidžiamas radikalių liberalų (šiandien sakytume – anarchokapitalistų) žurnalas „Spekuliantas“. Algirdo Degučio redaguotas žurnalas – nedidelio formato, vos 50-60 puslapių apimties. Jame buvo spausdinami verstiniai dešiniųjų Vakarų Europos liberalų straipsniai, pasitaikydavo ir vietinių neoliberalų samprotavimų.
Žurnalo kryptį galima suprasti iš „Redaktoriaus skilties“. Joje rašoma: „Spekulianto“ filosofija – tai klasikinio liberalizmo filosofija. Jos aksioma – „kiekvienas – pats sau ponas“. Liberalizmo ir „Spekulianto“ idealas – žmogus-prekijas, jo paniekos objektas – žmogus-valdininkas ir žmogus-pavaldinys. Nes valdymas ir pavaldumas – tai galas ponams, galas asmens orumui, galas savam gyvenimui. Todėl „nenorėk valdyti, kad netaptum valdomas“. Todėl „prekiauk ir būsi laisvas ir bagotas.“
Antrajame žurnalo numeryje išdidžiai pažymima, kad žurnalą pastebėjo dienraštis „Daily Telegraph“. Pateikiamas ir kelios eilutės iš „Daily Telegraph“ straipsnio, pvz., „Žurnalas išsiskiria tuo, kad tai pirmasis nepriklausomas Lietuvos žurnalas, kuriam atkirtį davė Prezidentas Landsbergis“.
Akivaizdu, kad kairiesiems anarchistams niekada nebus pakeliui su neoliberalais ir anarchokapitalistais. Tačiau šis straipsnis įdomus istoriniu požiūriu – kaip vienas retų bandymų kvestionuoti valstybės idėją totalinio valstybės garbinimo gadynėje.