Peržiūrėsime keletą informacinių filmų apie šią mokyklą, o vėliau „skype“ internetinio ryšio pagalba pabendrausime su Scottu Davidu Gray‘umi – Sadberio slėnio mokyklos pedagogu, buvusiu šios mokyklos mokiniu. Renginys vyks 2011 m. spalio 3 d., pirmadienį, 19:30 val. (videokonferencija nuo 20:30 val.) kūrybinėse „Artotekos“ dirbtuvėse, A. Strazdelio g. 1, Vilniuje (netoli Bastėjos ir „Tamstos“ muzikos klubo).
Dar ankstyvoje vaikystėje, vos tik mes pradedame lankyti mokyklą, mus paskiepija skiepais „nuo laisvės“. Laisvė atimama jau per pirmąją pamoką, prasideda muštras ir prievolės. Visa informacija jau paruošta ir supakuota, o mes privalome ją suryti. Nes visuomenei būsime reikalingi tik ją suvirškinę. Tie, kurie sukūrė masinio švietimo sistemą, žinojo: „Atėmus laisvę vaikystėje, suaugęs žmogus jos jau nebenorės“. Štai kodėl mūsų visuomenė tokia apatiška ir konservatyvi. Tai vergų visuomenė.
Vis dėlto net tokioje visuomenėje egzistuoja nedidelės laisvės oazės. Tai mokyklos, kuriose nėra privalomų programų, jose ugdomas kūrybiškumas ir asmeninė iniciatyva. Šiose mokyklose vaikai nėra mokomi, jie mokosi patys.
Sadberio slėnio (Sudbury Valley) mokykla Masačusetso valstijoje (JAV) buvo įkurta 1968 m. Joje mokosi vaikai nuo 4 iki 19 metų. Mokykla valdoma tiesioginiais demokratijos principais, kuda mokiniai ir personalo darbuotojai turi lygias teisęs. Mokiniai laisvai pasirenka mokymosi dalykus, mokytojus ir vadovėlius. Visos iniciatyvos kyla iš mokinių, mokytojai tik padeda jas įgyvendinti. Sprendimus priima visuotinis mokyklos susirinkimas, kuriame vaikai turi lygias balso teises su suaugusiais. Vaikai patys sprendžia mokyklos biudžeto, drausmės bei naujų mokinių priėmimo klausimus. Mokiniai joje mokosi daug efektyviau nei tradicinėse mokyklose, kuriose mokymasis paralyžiuotas nelanksčių ugdymo planų.
Sadberio mokyklos modelis grįstas penkiais principais:
1) Sadberio mokykloje nėra jokios mokymosi programos ar plano. Mokiniai mokosi ką nori ir kas jiems įdomu.
2) Mokykloje nėra klasių, tik kambariai, į kuriuos mokiniai nusprendžia susirinkti laisvu noru.
3) Mokiniai nėra atskirti amžiaus grupėmis ir mokosi kartu.
4) Tėvų dalyvavimas mokyklos valdyme yra apribotas arba visai panaikintas. Mokyklai vadovauja demokratinis susirinkimas, kur mokiniai ir personalo darbuotojai turi tokį pat balsą. Tokių susirinkimų metu yra sprendžiami darbuotojų atleidimo ir priėmimo klausimai, ko nėra kitose mokyklose.
5) Sadberio mokyklos modelis yra grįstas tikėjimu, kad jokia mokymo programa nėra būtina. Pabrėžiama, kad mokymasis yra natūrali žmogaus veikla.
Šiandien daugiau nei 30 mokyklų visame pasaulyje savo veiklos principus grindžia Sadberio mokyklos modeliu.
{youtube}awOAmTaZ4XI{/youtube}
LUNI info
2011 09 29