Pastaruoju metu kone kasdien girdime karštas
Didesnio visuomenės (ar bent jau jos dalies) susirūpinimo viešųjų erdvių ir viešojo intereso problema impulsu tapo sostinės „Lietuvos“ kino teatro pardavimas stambioms verslo struktūroms. Tačiau panašu, kad viešojo ir privataus interesų konflikto atvejų Lietuvoje tik dažnėja. Yra ir tam tikros painiavos dėl pačios „viešosios erdvės“ sąvokos – atrodo, kad skirtingos pusės ją naudoja skirtingiems dalykams įvardinti. Ką viešąja erdve vadina kai kurie visuomeninio intereso gynėjai, ir kaip jie įsivaizduoja tos erdvės vaidmenį visuomenėje, paklausėme socialinio aktyvisto, įvairių viešų akcijų rengėjo ir portalo „Anarchija.lt“ redaktoriaus Kasparo Pociaus.
Kaip visuomeniniai judėjimai, kurie bando ginti viešąjį interesą, suvokia ir apibrėžia viešąją erdvę? Įsivaizduoju, kad daug kam ir „Akropolis“ bei panašios vietos, kurios nėra „namai“, yra kuo puikiausia „vieša erdvė“. Kaip reikėtų tuos dalykus atskirti ir apibrėžti, kad tikros viešosios erdvės egzistavimas ir normalus funkcionavimas rūpėtų daugumai visuomenės narių?
„Akropolis“ nėra viešoji erdvė, ji priklauso privačiam kapitalui. Jame ne tik pagrindiniu tikslu, o tiesiog būtinybe tampa pasipelnymas, bet kartu kaip prekės gaminami ir privataus gyvenimo būdo šablonai, suvienodinamas žmonių elgesys, jiems primetamos „vienintelės“ tiesos ir stereotipai, todėl „Akropolis“ tampa puikiu socialinės kontrolės ir masių valdymo pavyzdžiu, be kurio tampa neįsivaizduojamas šiuolaikinio kapitalizmo egzistavimas. Panašiai, tik dar nelanksčiau elgiasi valstybė, biurokratinis aparatas. Ji arba parsiduoda kapitalistų poreikiams, arba suteikia viešajai erdvei tokias savybes, kad ja naudotis ar joje būti apskritai neįmanoma. Tuo tarpu viešoji erdvė siekia išsprūsti tiek iš valstybės, tiek iš kapitalizmo spąstų ir tapti aktyviu bendruomeninio gyvenimo centru.
Šiek tiek praplečiant viešosios erdvės problematiką – koks tuomet miesto ar valstybės modelis, anot tavęs, būtų idealus arba bent jau geras? Kaip jis veiktų?
Dar yra „Judėjimas prieš prakaito krautuves“ (angl. anti-sweatshop movement), kuriam priklauso daug iniciatyvų turintis jaunimas, parėmęs didžiųjų korporacijų profsąjungų atsiradimą.
Tuo tarpu anarchizmo idėjoms pritariantys aktyvistai, kurių judėjimai neturi apibrėžtos tapatybės ir centro, bando patys vykdyti įvairias akcijas, kurių keletas įvyko praėjusį savaitgalį, minint „Skvotų ir autonominių erdvių dienas“. Pankai ir anarchistai ne tik užiminėja namus ar rengia demonstracijas, bet ir „Food Not Bombs“ (liet. „Maistas, ne bombos“) akcijose maitina žemiau pragyvenimo standartų atsidūrusius žmones, leidžia knygas ir žurnalus – zinus, dirba interneto portaluose, skleisdami nepriklausomą informaciją.
Tokių iniciatyvų yra ne tik Vilniuje. Prieš kelias dienas Alytuje aktyvus jaunimas gynė nuo iškirtimo medžius. Tai – puikus pavyzdys, kad kažkas vyksta ir kituose miestuose.
Menas viešose erdvėse įmanomas, kai jį kuria laisvi žmonės, kai iniciatyvos gimsta ne biurokratų, o tikrų menininkų – kiekvieno iš mūsų – galvose, kitaip tokie renginiai tampa sovietinių paradų atmaina, nuleista iš aukščiau. Manau, kad „Skvotų ir autonominių erdvių dienų“ renginiai tapo puikia atsvara „Vilniaus – Europos kultūros sostinės“ programos renginiams.
Kalbino Jurijus Dobriakovas
Balsas.lt
News Bridgepix nuotraukos