Kai kalbama apie istorinius fenomenus, tokius kaip 1789 metų revoliuciją, [Paryžiaus] komuną,1917 metų revoliuciją, iš dalies tie įvykiai nesileidžia būti suprastinti iki socialinio determinizmo ar iki priežasčių grandinių. Istorikai šito nelabai mėgsta: po įvykio jie atkuria priežastis. Tačiau jau pats įvykis žymi atskilimą, atsiskyrimą nuo priežastinių ryšių; jis šakojasi, nukrypsta nuo dėsningumų, sukuria nestabilią padėtį, kuri atveria naujas galimybių erdves. Fizikas Ilja Prigoginas kalbėjo apie struktūras, kuriuose išlieka, bet nėra neutralizuojami menkiausi skirtumai, ir kur tarpusavyje rezonuoja nepriklausomi reiškiniai. Įvykis gali būti apgręžiamas, slopinamas, į ką nors įtraukiamas, išduodamas – vis tiek kažkas liks nepasenę. Tik išdavikai gali pasakyti, kad jis paseno. Įvykis, kad ir atsitikęs senovėje, niekad nepasens. Jis atveria plyšius į tai, kas įmanoma. Jis įsibrauna tiek į žmogaus vidų, tiek į minios sūkurį.
Mūsų pasitelktus istorinius fenomenus išties lydėjo determinizmas ir priežastiniai ryšiai, bet pastarieji buvo specifinės kilmės. 68-ųjų gegužė yra grynas įvykis, laisvas nuo normalaus, arba normatyvinio priežastingumo. To įvykio istorija yra „išryškėjusių nestabilumų ir svyravimų serija“. Tai, kas pasakyta, įtakojo viziją: atrodė, kad visuomenė staiga suvokė, kas joje netoleruotina, o taip pat pamatė galimybę pasikeisti. Tai – kolektyvinis reiškinys, maždaug „Suteikite man tai, kas įmanoma, arba aš uždusiu“. Tai, kas įmanoma, neegzistuoja prieš įvykį, tai sukuriama įvykio metu. Tai – gyvybiškai svarbu. Įvykis sukuria naują egzistenciją, jis produkuoja naująjį subjektyvumą (naujas sąsajas su kūnu, su laiku, seksualumu, supančia aplinka, su kultūra, darbu).
Įvykus socialinei mutacijai negana sukelti padarinius ekonominio ar politinio priežastingumo linijose. Visuomenė turi sugebėti kolektyviai formuluoti naujajam subjektyvumui skiriamus uždavinius, taip ji pati pradės trokšti pasikeitimų. Amerikos Naujasis
68-ųjų gegužės vaikai – galite jų surasti visur, netgi jiems patiems nežinant, kas jie tokie. Kiekviena šalis produkuoja juos savaip. Jų situacija nėra itin puiki. Tai – ne jauni valdininkai. Jie keistai abejingi, ir būtent dėl šios priežasties mąsto tinkama linkme. Jie nustojo reikalauti, būti narcizais, bet puikiai žino, kad niekas
Ši tiesa galioja visam pasauliui. Institucijos, kurias mes kuriame bedarbiams, atleistiesiems ar mokiniams, pradeda kontroliuoti „nevaržomas situacijas“. Tų situacijų pavyzdys – neįgalieji. Vieninteliai subjektyvaus persidislokavimo veiksmai šiuo metu vyksta ten, kur jų nevaržo amerikietiško stiliaus kapitalizmas, musulmoniškas fundamentalizmas, toks kaip Irane, arba afroamerikiečių religija, tokia kaip Brazilijoje (galima šiame sąraše paminėti dar ir europietiškąjį neopapizmą). Europa neturi ko pasiūlyti, o Prancūzija atrodo neturinti jokių kitokių ambicijų, kaip tik siekti lyderystės amerikonizuotoje ir iki dantų ginkluotoje Europoje, kuriai persidislokavimai bus neišvengiamai primetami iš viršaus. Bet galimybių erdvė plyti kitur. Rytų – Vakarų ašyje – pacifizme, jei taip norima ne tik baigti konfliktus ir sustabdyti ginklavimąsi, bet taip pat ir bendrininkavimą ir dalijimąsi sferomis tarp Jungtinių Valstijų ir Sovietų Sąjungos. Šiaurės – Pietų ašyje – naujajame internacionalizme, kuris nebepriklauso vien tik nuo susivienijimo su trečiuoju pasauliu, bet ir nuo trečiojo pasaulio fenomeno atsiradimo pačiose turtingose šalyse (metropolijų evoliucijos, vidinių miestų nuosmukio, Europos trečiojo pasaulio iškilimo, kaip tai apibrėžė Paulas Virilio). Galimi tik kūrybingi sprendimai. Tai – kūrybingi persidislokavimai, galintys prisidėti prie dabartinės krizės išsprendimo ir perimti 68-ųjų gegužės, suaktyvinto šakojimosi ir nepastovumo, palikimą.
Vertė Kasparas Pocius
2008.03.07.