Anarchija, toks socialinis žmonių bendravimas, kuriame nėra jokios vieningos viešosios galios (valdžios), pajėgiančios tvarkyti šio bendravimo santykius savo imperatyviniais (sprendžiamais) įstatymais. Šia prasme A. sąvoka yra priešinga valstybės sąvokai, nes valstybėje kaip tik yra tokia vieninga viešoji galia (valdžia). Tad socialinis bendravimas gali būti valstybinis arba anarchinis.
A. nenumato būtinai chaoso arba visuotinės visų žmonių ir kiekvieno žmogaus kovos su visais ir kiekvienu žmogumi („bellum omnium contra omnes“). Ji numato tiktai visišką teisinę visų bendravimo dalyvių lygybę, be jų suskirstymo į valdančiuosius ir valdomuosius; socialinio bendravimo principu A. šalininkai laiko laisvą sutarti, susitarimą, kurio pagrindą sudaro žmonių reikalų solidarumas ir to solidarumo jautimas; vadinasi, taikinga A. galima ten, kur viešpatauja tokia santvarka, kurioje visi su savo reikalais pareina nuo kiekvieno su jo reikalais ir kiekvienas nuo visų ir kur visi tą pareinamumą supranta ir priima. Šiaip, kur to solidarumo arba jo jautimo nėra, A. turi reikštis karu ir kompromiso taika, kurie pakeičia vienas kitą. Ypatinga socialinės A. koncepcija, arba forma, yra ta, kur socialinio bendravimo dalyviai (subjektai) yra ne atskiri individai, bet socialiniai junginiai (socialinės grupės ir socialinės korporacijos). Šie junginiai per tam tikrus organus palaiko tarp savęs kontaktą ir daro sutartis.
Socialinės A. idėja yra ypač gyva socialistiniame judėjime, ypačiai revoliuciniame jo sparne. Šio judėjimo doktrina laiko valstybę su charakteringu jos valdančiųjų ir valdomųjų suskirstymu bei valdžia („imperium“) klasinio suskirstymo padariniu, o klasinį suskirstymą išveda iš tam tikro ūkio režimo, pagrįsto privatine nuosavybe gamybos įrankiams. Tad ji siekia turtų socializacijos ir tuo pačiu klasinio suskirstymo panaikinimo. Dvi ryškiausios jos srovės būsimosios anarchinės visuomenės pagrindu ima arba profesinius sindikatus, arba vietosbendruomenes (šios srovės tai revoliucinis sindikalizmas (ž.) ir moderninis komunizmas).
Žmogaus civilizacijos istorijoje žymiausią anarchinio socialinio bendravimo pavyzdį sudaro viduramžiai Vakarų Europoje, kur, žuvus Romos imperijai, įsigalėjo A. Tiesa, valstybinė idėja nežuvo ir per visus viduramžius reiškėsi pastangomis nugalėti A. ir sutvarkyti socialinį bendravimą valdžios imperiumu. Šios pastangos ėjo dviem keliais: a) vieningos pasaulinės Romos imperijos atstatymo darbu ir b) vietos galingųjų, pasivadinusių karaliais, kunigaikščiais, hercogais ir t.t., darbu, siekiančiu užvaldyti socialinį vietos bendravimą savo įsakymais.
Romos katalikų bažnyčia, kuriai pavyko išlaikyti Vakarų Europos civilizacijos vieningumas ir vieninga tarptautinė vakarų Europos visuomenė („krikščionija“), palaikė valstybinės kūrybos pastangas, nors tam tikru atžvilgiu jos valstybinė idėja buvo priešinga klasinei ir vėliau laimėjusiai suvereniteto valstybės sąvokai ir todėl galingas bažnyčios vaidmuo šiame procese nesutapdavo su valstybės rekonstrukcijos keliais (bažnyčios mokslu, valstybės valdžia turėjo būti tarnybinė Dievo įsakymų ir bažnyčios atžvilgiu; ji negalėjo pati savo socialinės funkcijos nustatyti, bet turėjo ją nustatyti ir vykdyti bažnyčios nurodymais).
Nepaisant valstybinės kūrybos pastangų, per visus viduramžius socialinio bendravimo santykiai buvo tvarkomi ne įsakymu ir pasidavimu (valstybinis imperiumo principas), bet derybomis, sutartimis bei kompromisais, taip įvairių socialinių junginių tarp savęs, taip ir tarp tų socialinių junginių ir grupių — bendruomenių, korporacijų, luomų iš vienos ir besikuriančios valstybės valdovų iš kitos pusės. Laimėjo valstybinė srovė, atstovaujama vietos valdovų, kuriu, priešaky šiame darbe stovėjo ypač Prancūzijos karaliai. Tas laimėjimas ir buvo užfiksuotas suvereniteto („la souverainitė“), arba valdžios suverenumo, sąvoka ir įsigalėjusia valstybine absoliutinės monarchijos forma. Tiktai Anglijoje ir Šveicarijoje valstybinės idėjos laimėjimas pasireiškė kitokiomis sąvokomis ir valdžios konstrukcijos formomis.
Iš Vakarų Europos pergyventos socialinės viduramžių anarchijos yra vėliau kilusios kai kurios idėjos, kuriomis XVII ir XVIII a. mokslas pasinaudojo demokratinei valstybės koncepcijai (ž.) sukurti. Ypač šios kilmės buvo įgimtųjų žmogaus ir piliečio teisių, visuomenės sutarties, kaip teisinio valstybės titulo, ir bendrosios valios, kaip vienintelio valdžios imperiumo (įstatymo) šaltinio, idėjos. Šiomis idėjomis, nors jos demokratijoje pergyveno tam tikrą evoliuciją, yra pagrįstos tokios dabartinės demokratinės valstybės viešosios teisės institucijos, kaip vadinamosios viešosios subjektyvinės asmens teisės, rašytoji nelanksti konstitucija ir visuotinis ir lygus balsavimas.
Tačiau ir mūsų gadynėje, kada viešpatauja valstybinė socialinio bendravimo forma, A. nėra visiškai išnykusi. Ypač yra viena plati socialinio bendravimo sritis, kurios santvarka yra tipiškai anarchinė, tai tarptautinis arba tarpvalstybinis socialinis bendravimas. Ši aukščiausiojo laipsnio, valstybių visuomenė, kurios nariais ir socialinių santykių subjektais yra kaip tik pačios valstybės, iki šiol paliekama anarchijos būklėje. Ji nežino jokio aukščiausio imperiumo. Mes čia ir randame visus A. požymius: karus, kompromiso taiką, laisvas sutartis ir konvencijas. Tiesa, ir šioje srityje yra reiškinių, rodančių tendenciją nustatyti pastovią tarpvalstybinę santvarką, bet, be tam tikrų kelių valstybių junginių, sutvarkytų aiškiu valstybiniu federaciniu principu (Vokiečių federacija, U. S. A., Šveicarijos kantonų federacija, SSSR, nors ne visur federacija čia yra nuosaki, ypač Vokiečių Reiche ir SSSR), arba kitokių, kad ir ne federacinių, bet aiškiai valstybinių blokų, kaip Didž. Britanijos dominionų imperija, tarpvalstybinių santykių visumoje griežtai viešpatauja A.
Tautų sąjunga su nuolatiniu tarptautinio teisingumo tribunolu Haagoje, yra tiktai konfederacija, laisva valstybių draugija, kuri sutarties ir kompromiso principo valstybiniu imperiumo principu nepakeičia. Nors dalyvavimas draugijoje daro jos teisinių organų nutarimus daugiau ar mažiau privalomus, bet pats dalyvavimas yra sutartinis, anarchinis, nesudarąs priverstinio įjungimo (inkorporacijos).
Anarchizmas, mokslas, nepripažįstąs jokios valdžios ir kovojąs su tokia visuomenės santvarka, kuri remiasi valdžia; A. ypač kovoja su valstybe. A. nori sukurti visuomenės santvarką be valdžios. A. sudarytas iš dviejų elementų: a) negatyviai kritiško, t. y. neigiančio valstybę, teisę, nuosavybę, kapitalizmą ir t. t., ir b) pozityviai konstruktyviško, t. y. norinčio sukurti naują santvarką federalizmo, antiautoritetiškumo, socialinio teisingumo ir laisvės pagrindais.
A. istorija. Pirmasis pasivadino „anarchistu” Pierre Joseph Proudhon, gyvenęs XIX a. Didž. Prancūzijos revoliucijos metu anarchistais vadino kraštutinius revoliucininkus. Pati A.idėja sena. Senajame ir N. įstatyme yra anarchistiškų minčių. Senovės graikuose į anarchistus buvo panašūs sofistai, kurie įstatymus vadino gamtos tironais, epikuriečiai ir Zenonas su stoikų mokykla (342— 270 pr. Kr.), kuris norėjo sukurti nevalstybišką visuomenę, neigdamas valstybę, nuosavybę, pinigus ir t.t. Viduramžiais Amalrichas iš Benos buvo sukūręs mistiško pobūdžio A.; verčiamas savo vyresnybės atšaukė savo mokslą; jo mintis pasisavino įvairios sektos, pvz., „laisvosios dvasios broliai”, „adomitai” ir kt.
Vėliau XV a. čekas Petras Chelčicky A. mokslą remia ne mistika, bet evangelija ir protu, įrodinėdamas, kad krikščionybė nepripažįstanti prievartos ir valdžios, ir todėl tikras krikščionis negalįs būti nei karys, nei valdovas, o tik amatininkas ar ūkininkas. Šituos principus pasisavino sektantai, k.a.: menonitai, kvakeriai, štundistai. Pirmasis sukūrė A. teoriją William Godwin, kuris buvo griežtas valstybės, teisės ir nuosavybės priešininkas.
Dabartinio A. skiriamos trys srovės: 1) individualistinis A., 2) tolstoizmas ir 3) komunistinis A. Dar yra teoretikų ir grupių, kurios jungia įvairių srovių principus (Gustav Landauer, Pierre Ramus ir kt.).
Individualistinio A. tėvu laikomas Maksas Stirner, o jo idėjų skleidėju buvo škotas, gyvenęs Vokietijoj, Jonas Enrikas Mackay. Individualistinis A. vieninteliu gyvenimo subjektu ir objektu laiko gyvą žmogų, todėl ir rūpinasi jo interesais ir laisve. Valstybę, varžančią žmogaus laisvę, neigia. Šios srovės atstovai: R. Tucker, Joshua Warren, Stephan Pearl Andrews ir kt.
To1stoizmo tėvas rusų rašytojas Levas Tolstoj. Savo mokslą remia Kristaus ir jo sekėjų, ypač Chelčickio mokslu. Jo manymu, didžiausia blogybė esanti prievarta, kuri gerų vaisių neduodanti. Valstybės pagrindas prievarta (kariuomenė, policija), todėl tolstoininkai atsisako tarnauti kariuomenėje. Žymiausi atstovai: V. Čertkov, Biriukov, iš dalies Bulgakov.
Komunistinio A. gausingiausia srovė. Jo ir socializmo bendri protėviai: R. Owen, Ch. Fourier ir H. Sain-Simon. Iš jų mokslų kom. A. pasisavino: l) tiesioginį veiksmą ūkio srityje, 2) laisvą federalistišką gamintojų ir vartotojų jungimąsi ir 3) ūkišką nepolitišką visuomenės sutvarkymą. Kom. A. išaugo iš kolektyvistinio, kurio galva buvo Bakunin. Pagal šios srovės mokslą socialinė revoliucija turinti panaikinti valdžią, nuosavybę, kaip pavergimo ir ekspluatacijos priemones. Ši grupė iš pradžių vadinosi federalistine, vėliau priešvalstybine arba priešautoritarine. Priešų buvo apšaukti anarchistais, bet vėliau ir patys šį vardą priėmė. Internacionalo vadovybė—Marks, Engels kovojo su Bakunino grupe, ir 1872 Haagos kongrese Bakunino grupė buvo iš internacionalo pašalinta. Tada susidarė du internacionalai: marksistiškas ir anarchistiškas. A. internacionalo centras liko Šveicarijoj. Kongresai vyko St. Inniere (1872), Genevoje (1873), Briuselyje (1874), Berne (1876), Vevierse (1877), Londone (1881) ir Amsterdame (1907). 1876 anarchistai savo kolektyvinį šūkį: „kiekvienam visą jo darbo vaisių”, kaip neteisingą, pakeitė šūkiu: „kiekvienas pagal savo jėgas, kiekvienam pagal jo reikalus”. Kom. A. žymiausi teoretikai: Petras Krapotkin, geografas Elisėe Rečius, Enrico Malatesta, John Most ir kt. Vidaus politikoje ši srovė antiparlamentariška, t. y. nei aktyviai nei pasyviai nedalyvauja parlamente, bet rengiasi revoliucijos keliu paimti į savo rankas gamybos įmones ir priemones, o paskui sukurti laisvą federalistišką gamintojų ir vartotojų susijungimą.
Lietuvoje 1905—1907 revoliucijos metu Kaune, Vilniuje, Gardine, Balstogėje veikė atskiros grupės jaunuolių, anarchistais-komunistais pasivadinusių ir rengusių eilę pasikėsinimų prieš atskirų asmenų gyvybę, sveikatą ir turtą; jų tarpe žymią dalį sudarydavo paprasti plėšikai ar slapti Rusijos policijos agentai. Suvalkų gub. kaime buvo susidariusi ir kaimiečių „Giltinė”, suorganizuota ginkluotai kovai su rusų valdžia, bet J. Kunickio ir Pr. Paršaičio vedama virto neva anarchistiška organizacija, kuri besivertė plėšikavimu savo narių naudai.
Lietuviškoji enciklopedija (pirmoji lietuviškoji enciklopedija), 1931–33 metai. T. 1: A–Atskalūnas.
Pastaba: Lietuviškoji enciklopedija buvo leista autoritarinio A. Smetonos režimo metais, todėl joje pateiktą informaciją reikia vertinti itin kritiškai. Pirmasis „Lietuviškosios enciklopedijos“ tomas išleistas 1931–1933 m. „Spaudos fondo“ leidykloje. Iki 1941 m. išleisti 9 šios enciklopedijos tomai (iki J raidės), X tomas neužbaigtas. IX tome yra Adolfui Hitleriui skirtas straipsnelis, užimantis pusę puslapio, tačiau enciklopedijos pabaigoje yra specialus keturių puslapių priedas, šlovinantis Hitlerį ir jo režimą.