castoras ir polluxas       Užkietėję globalaus pasaulio šalininkai C&P, žiniasklaidos dažnai klaidingai vadinami anarchistais arba antiglobalistais, demaskuoja naujas Lietuvos nacionalistų užmačias užsidėti „tikrųjų antiglobalistų“ ir „tautos gelbėtojų“ kaukes. Autorių manymu, jie net nesiruošia kovoti prieš pasaulinės rinkos valdovus, o tik stengiasi išlaikyti vietinių rinkos kunigaikštukų statusą. 

 

Pollux: Pastarosiomis savaitėmis Lietuvoje netikėtai pasigirdo naujų balsų prieš globalizaciją. Kai kurie iš jų ne kritikuoja, bet tiesiog su žemėmis maišo šiuolaikinės globalizacijos galios institucijas. Tokie tekstai labai patriotiški, nacionalistiški ir lietuviški, tačiau jais nesižavi nei daugelis pilietiškai nusiteikusių patriotų, nei antiglobalistai. Kaip manai, Castorai, kur šuva pakastas?

skinai       Didelio atgarsio žiniasklaidoje sulaukęs atlikėjos Berneen užpuolimas tapo pamoka, kaip sudėtinga tokiais atvejais teisiškai kvalifikuoti užpuolikų veiksmus bei nukentėjusiųjų patirtą žalą. Pareigūnų ir teisėjų darbą tokiose bylose apsunkina ne tik migloti teisės aktai, bet ir praktikos stoka. Nukentėjusieji nuo šio pobūdžio smurto yra ne kartą pareiškę abejonių dėl egzistuojančios incidentų identifikavvimo ir registravimo policijoje praktikos.

sunaikink valstybe       Demokratas: Visiškai nesuprantu, kaip gali teigti, jog valstybė nėra reikalinga. Ar tikrai manai, kad žmonės gali išsiversti be valstybės?

 

Anarchistas: Be abejo. Valstybė yra ne tik nereikalinga, bet ir kenksminga ir todėl turi būti pašalinta. Mūsų, anarchistų, visiškai netenkina tarpiniai variantai, pvz., silpna valdžia. Idealu, kai valdžios nėra iš viso.

 

Demokratas: Kalbi neįtikėtinus dalykus. Ar nematai, kad žmogus yra visuomeninė būtybė? Aristotelis „Politikoje“ kalba, kad valstybė atsiranda natūraliai ir yra natūrali bendrabūvio forma, o žmogus iš prigimties sutvertas gyventi valstybėje.

asarines dujos       Per sausio 16 d. riaušes Vilniuje sukarintos policijos pajėgos pirmą kartą Lietuvos istorijoje prieš miesto gyventojus panaudojo CS tipo ašarines dujas. Žinau, jie sako, kad taip reikėjo. Jie taip visada sako ir sakys, nes valstybė negali egzistuoti be tiesioginio ar užslėpto smurto prieš didžiąją valstybės gyventojų dalį. Tai neišvengiama. Ašarinių dujų ataka tėra menkas aplink vyraujančios valstybinės prievartos atspindys. Todėl turime būti pasiruošę.

Shukty       Prisiminkime tuos tolimus 1985-uosius: Lietuva dar tebėra Sovietų Sąjungos dalis, bet Gorbačiovo perestroika jau kuria įvairesnes galimybes. Masiškai kuriasi kooperatyvai, nedrąsiai puoselėjamos kitokios politikos viltys, visais įmanomais būdais spaudžiamas pinigas ir tikimasi, kad bus dar geriau. Kalnuotame Dagestane, nuošalioje Šuktų (Шукты) gyvenvietėje, tyliai ir beveik nepastebimai įvyksta tikra revoliucija, iš esmės pakeitusi mažą vietos gyventojų pasaulėlį. Atsižvelgiant į tuometines aplinkybes, galima tvirtinti, kad tai buvo anarchistiniai pokyčiai, o sukurtas modelis labai artimas galimiems anarchistinės visuomenės modeliams. Netrukus perorganizuotame kolūkyje pradeda lankytis tūkstančiai svečių. Daugelis negali atsistebėti akivaizdžiais ir greitais pokyčiais, gerėjančiu gerbūviu, savimi pasitikinčiais žmonėmis. To meto ekonomistai naują reiškinį pavadino „nei socialistinius, nei kapitalistiniu, o unikaliu, kuriame pasireiškia solidarumas, veikia visiška savivalda ir žmogus atsakingas pats už save”, o naudojamus socialinius, ekonominius ir teisinius santykius įvardijo „iš esmės kitokiais visuomeniniais santykiais”.

anarchizmo abc       Šiame tekste apibendrinta mano, kaip anarchistės, patirtis. Jis yra „kaip padaryti” vadovas tiems, kurie dar neįpratę aktyviai veikti, atlikti „nelegalius” veiksmus ar mažiau socialiai priimtinus tiesioginius veiksmus. Yra žmonių, kurie ilgai gyveno kaip protiniai ir socialiniai sistemos vergai, todėl tokiems baisu imtis kokių nors veiksmų. Mes dairomės galimų kelių, skaitome zinus, bet viskas atrodo kiek per stipru pirmam kartui! Viskas dar sudėtingiau, jei esi vienas ir negali susirasti bendraminčių grupės! Pradėti veikti vienam gali būti sunkiausia užduotis pasaulyje. Todėl mokykis iš mano klaidų.

anarchistinis auklejimas       Anarchistai jau seniai suprato vaikų ugdymo ir lavinimo reikšmę. Suvokiame, kad vaiko ugdymo tikslas turėtų būti įvairiapusė asmenybė, o ne kantrus darbininkas, vergas, profesionalus automatas, mokesčius mokantis pilietis ar visada teisus moralistas. Jei sutinkame su prielaida, kad autoritarinė šeima yra tinkama terpė psichologinėms problemoms ir atitinkamoms politinėms nuostatoms atsirasti, vadinasi, reikia, kad anarchistai sukurtų vaikų ugdymo būdus, kurie nežalotų jų psichologiškai, leistų suvokti laisvę ir atsakomybę, lavintų natūralią savireguliaciją. Apie tokiu būdu išugdytą vaiką kalbėsime kaip apie „laisvą vaiką”.

castor pollux       Chaoso ir įvairovės pagimdyti dvyniai Castoras ir Polluxas aptaria „patriotais” apsimetusių neonacių grėsmes ir reakcijos jėgų pagimdytą „naujojo fašizmo“ fenomeną. Jie meta baltą pirštinę neapykantos skleidėjams žiniasklaidoje ir tikisi, kad šviesiųjų gaivalų sėkla – laisvė, meilė, seksualumas – pagaliau išsilies tarp homofobijos ir ksenofobijos nuvytintų Lietuvos krūtų.

 

Pollux: Mielas Castorai, praeitą kartą kalbėjomės apie mūsų visuomenės fašizacijos pavojus. Įrodinėjome, kad Lietuvoje vyraujanti vienalytės tautinės visuomenės doktrina veda tiesiai į fašizmą – Lietuvoje ima dominuoti valdžios indoktrinuotos tamsios, homofobiškos ir ksenofobiškos žmonių masės, nuolat pasirengusios į skutelius sudraskyti kitaip atrodantį ir kitaip manantį žmogų. Ar nemanai, kad per pastarąją savaitę įvyko keletas mūsų samprotavimus patvirtinančių įvykių?

kapitalizmas       Jungtinių Valstijų bankų sistema prarado per 3 tūkst. mlrd. JAV dolerių, o Kinijos ekonomikos rodikliai greitai fiksuos nulinį augimą. Dauguma sutinka, kad atsidūrėme situacijoje, po kurios niekas neprimins senųjų laikų. Ar pasibaigus krizei dar sukursime pasaulį, kuriame finansų rinkos yra tarnai, o ne šeimininkai? Tam, kad suvoktume, kuo kapitalizmas taps, apie šią ekonominę sistemą reikia žinoti daugiau. Tai nėra paprasta. Ar šiuo metu jau galime atsakyti į klausimą: kas gali pakeisti kapitalizmą?

 

„Nepajudinamas“ kapitalizmas

 

XIX a. Europos monarchijos manė, kad savo priešininkus (romantizmo revoliucionierius) jos sutriuškino Vaterlo mūšio lauke. Monarchai ir imperatoriai labai gerai prisitaikė ir valdė pasaulį. Jų šalininkai teigė, kad monarchijos šaknys yra gamtoje. Tada hierarchija valstybėje visiems atrodė natūrali. Padarius kelis eksperimentus su masine demokratija sutarta, kad ji niekada nepasiteisins. Šiandien į socializmą žiūrimą lygiai taip pat. Eksperimentas nepavyko, nes prieštaravo žmogaus prigimčiai.

aktyvizmas       1. Atkreipk dėmesį, kur ir kaip leidi savo pinigus. Ar tavo pinigai atitenka kompanijoms, kurioms tu visai nerūpi? Ar jos niokoja aplinką, žudo gyvūnus, į tavo dirbančius draugus žiūri kaip į mėšlo krūvą? Ar jos deda visas pastangas, kad įpirštų tau prekę, kuri vėliau sukels tau vėžį? Ar jų reklama manipuliuoja tavimi, verčia jaustis nesaugiai, ar gaminį pristato kaip geresnį nei jis iš tikro yra? Neprivalai tiems močkrušiams mokėti savo pinigus! Ta pačia proga pasiklausk savęs, ar daug perki daiktų, kurių tau iš tikro nereikia? Pavyzdžiui, saldintų gėrimų ar greito maisto? Ar kai tik užsimanai papramogauti ir atsipalaiduoti, visada išleidi daug pinigų?

jean meslier       1664 m. Mazerny (Prancūzija) miestelyje pirklio šeimoje gimė Jeanas Meslier (Žanas Meljė). Kai jam sukako 25 metai, tapo Étrépigny miestelio klebonu savo gimtinėje Ardėnuose. Čia ir pasiliko iki pat mirties 1729 m. Pamatęs netikusį Touilly didiko elgesį su parapijos valstiečiais, Jeanas Meslier savo pasipiktinimą pareiškė viešai – iš bažnyčios sakyklos. Už tokį elgesį vyskupo išbartas, jis daugiau nebesuteikė progų apie jį kalbėti. Mažo miestelio abatas taip ir būtų nepastebėtas, jei ne jo „Testamentas“, kuriame jis aštriai kritikuoja krikščionių religiją. Jeanas Meslier pagrįstai laikomas bene pirmuoju materialistu, socialistu, netgi komunistu ir anarchistu. Ir, be jokios abejonės, tikruoju ateistu. „Labai džiaugiuosi, kad filosofinio ateizmo genealogija prasideda nuo dvasininko – abato Jeano Meslier, pagaliau pasirodžiusios ateistinės minties šventojo, didvyrio ir kankinio“, – rašo prancūzų filosofas Michelis Onfray.

kill capitalism

Tai – pirmas pasakojimas apie problemas, kurios iškyla vykdant kapitalizmu paremtus bei nuo jo priklausomus anarchistinius projektus. Jis paremtas mano paties patirčių tokiuose projektuose istorija. Ateityje norėčiau panagrinėti ir kitus „anarchistų verslus“. Laukiu jūsų komentarų adresu Šis el.pašto adresas yra apsaugotas nuo šiukšlių. Jums reikia įgalinti JavaScript, kad peržiūrėti jį.. Ačiū – Charlesas.

 

Nuo 1987-ųjų iki 1990-ųjų buvau „Left Bank Books“ kolektyvo, įsikūrusio Sietle, narys. Kairioji krantinė, kurioje įsikūręs ir kurios vardu pavadintas knygynas, yra labiausiai turistų apgulta vieta visame Sietle. Knygynui tai – labai gera vieta, bet anarchistiniam knygynui ji kelia labai delikačių klausimų. Kai dirbau kolektyve, periodiškai diskutuodavome, kaip elgtis su nesibaigiančiu turistų srautu, praslenkančiu anapus mūsų durų. Akivaizdu, kad jie buvo potencialus mūsų pajamų šaltinis – daug didesnis, nei draugeliai, ateinantys pažiūrėti anarchistinių knygų. Bet nežinojome, kokius „kompromisus“ turėtume daryti idant prisiviliotume juos į parduotuvę.